keskiviikko 10. kesäkuuta 2015

Ikimuistoinen Safari - todellinen seikkailu

Vietimme ikimuistoisen safarin Serengetissä tiistaista keskiviikkoon. Kaikki ei mennyt ihan niin kuin Strömsössä, ja saimme extraseikkailun villieläinten keskellä päivänvalossa ja pimeällä. Mitä siis oikein tapahtui?

Lähtömme viivästyi aamulla, kun Safariautot viivästyivät vaajan tunnin. Ne olivat juuttuneet ruuhkaan. Ajoimme maantietä pitkin melkoista vauhtia parisen tuntia luonnonpuiston läntiselle portille. Lounaan jälkeen pääsimme sisään päättymättömälle tasangolle. Seeprat olivat ensimmäisenä vastassa, knuita riitti silmänkantamattomiin, joella oli krokotiilejä ja virtahepoja - vau tästä olisi tulossa mahtava reissu.

Emme tienneet tuossa vaiheessa vielä, mikä meitä odotti. Toisen ryhmämme auton moottori hajosi. Etuauto palasi jännittyneenä takaisin katsomaan, mitä oli tapahtunut. Polttoainejärjestelmän joku vaijeri oli katkennut. Kuljettajat yrittävät korjata autoa siinä onnistumatta. Toinen autokunta lähti hakemaan köyttä. Mutkaan kului kului parisen tuntia, vaikka ajoimme kohtuullisen kovaa vauhtia huonokuntoisilla teillä.

Köysi löytyi Luxus-hotellista, jossa yö maksaisi 500 dollaria. Maisemat olivat älyttömän hienot hotellin terassilta. Vessareissun jälkeen huomasimme, että automme olikin lähtenyt jonnekin. Vitsimme toteutui. Onneksi auto palasi 10 minuutin jälkeen takaisin. Saimme tästä toki vartijoilta tiedon.

No tietenkään köysi ei kestänyt toisen auton vetämistä. Pimeys koitti ja olimme kaukana leiripaikasta. Lopulta ehdotimme, että sulloudumme kaikki 17 henkilö tavaroineen 7 hengen autoon. Tiivis oli tunnelma. Auto keikkui ja tärisi, mieli vähän värisi. Matka pimeässä kesti n. 1,5 h (täkäläisittäin matka-arvio oli aluksi 25 minuuttia).

Saavuimme turvallisesti ;) Kiitos Jumalalle - leiripaikkaan kymmenen jälkeen illalla. Kokki valmisti meille maittavan aterian. Telttoihin pääsimme puolen yön jälkeen. Kengät otettiin telttojen sisälle, hyeenat eivät siis saanet kenkiämme. Sekin olisi voinut olla mahdollista.

Aamulla meille lähetettiin toinen auto, joten aamusafari oli mieluista aloittaa. Kierroksesta tuli mahtava. Näimme vaikka mitä. Ja aivan läheltä, ja aivan turvallisesti.

Kotimatkalla ajoimme rauhallisesti ja turvallisesti. Saavuimme takaisin Mwanzaan kahdeksan aikaan illalla.

Safarikokemuksen jälkeen täytyy jälleen todeta, miten hieno porukka meillä onkaan. Nämä pystyy vaikka mihin. Vaikka kyykkypissalle luonnonpuistossa auton takana tai sulloutumaan autoon.

Päivien jälkeen on jälleen kiitollinen mieli Jumalalle.

Tänään torstaina vietämme vapaapäivää Mwanzassa. Juuri nyt olemme Hannan luona aamiaisella. Huomenna matkustamme Geitaan nuorten leirille. Paljon edessä.

Siunatkoon Herra Jeesus meitä kaikkia - ja teitä myös!

t.Jussi

Tässä uusi automme, joka tuli rikkinäisen tilalle.

Norsu matkalla laumansa luokse, joka oli kauempana.

Korkeutta 6 metriä.

Tämä oli harvinainen tuttavuus, gepardi.

Näimme monta naarasleijonaa ja yhden uroksen. Mahtava näky.

Uskokaa tai älkää, leirintäalueen ympärillä ei ollut aitaa.